גוגל אנליטיקס מדריך לבעלי עסקי

Google Analytics – מדריך לבעלי עסקים

גוגל אנליטיקס

גוגל אנליטיקס היא מערכת הסטטיסטיקה של גוגל לאתרי אינטרנט ונחשבת לסטנדרט בכל הקשור לניתוח תנועה מבקרים. באמצעות המערכת, בעל האתר או העסק יכול לדעת בדיוק כמה מבקרים נכנסו אל האתר שלו, לאילו דפים הם נכנסו ומהיכן הם הגיעו לאתר. היתרון הגדול של המערכת נעוץ בכך שמצד אחד היא ידידותית מאוד למתחילים, אך לאחר שמכירים אותה היטב, היא מאפשרת לבצע ניתוחים מתקדמים על המידע הבסיסי שמתקבל ממנה.

להלן המדדים החשובים ביותר של המערכת המעודכנים בהתאם לשינויים האחרונים שנעשו ב – Analytics בשנה האחרונה (הכותרות הראשיות מתייחסות לתפריט הצדדי והמשניות אל תת התפריטים) :

מקורות תנועה

מקורות התנועה הוא מדד שלמעשה מציין את מספר הגולשים שהגיעו לאתר ומהיכן הם הגיעו. ישנם שלושה מקורות תנועה עיקריים הנמצאים תחת תת תפריט "מקורות" :
תנועה ישירה – אלו גולשים שהגיעו לאתר בצורה ישירה דרך הקלדת הכתובת בדפדפן או שימוש בתפריט מועדפים. סביר להניח כי אלו גולשים שכבר הכירו את האתר קודם לכן. מספר הביקורים הישירים מסודרים בסדר יורד לפי מספר המבקרים שהגיעו לכל עמוד.
הפניות – אלו גולשים שהגיעו אל האתר דרך אתרים אחרים כולל רשתות חברתיות. כאשר לוחצים על כל אחד מרשימת האתרים, ניתן לראות את העמוד הספציפי ממנו הם הגיעו וכולל את הקישור אל האתר. מוטב ליצור שיתופי פעולה עם אתרים אחרים וכך להגדיל את מספר המקורות החלופיים מהם גולשים נכנסים לאתר בנוסף לגוגל.
חיפוש – אלו גולשים שהגיעו ממנועי חיפוש כגון גוגל דרך הקלדת מילת מפתח מסוימת וגילו את האתר בתוצאות החיפוש. יש להבחין בין תנועה רגילה ובין תנועה בתשלום. תנועה רגילה היא תנועה מן התוצאות האורגניות (התוצאות שנמצאות במרכז העמוד), ואילו תנועה בתשלום היא תנועה שהגיעה דרך פרסומות Adwords. אם חשבון האנאליטיקס מחובר אל חשבון ה – Adwords של המשתמש, יש אפשרות לראות גם את מסעות הפרסום עצמם מבלי לגשת אל ממשק Adwords עצמו.
מדד החיפוש הוא אחד המדדים החשובים ביותר באתר מכיוון שהוא יכול להעיד על ביצועי קידום האתר : באילו מילות מפתח האתר חזק יותר ובאילו מילות מפתח האתר חלש יותר.
חברתי – מדד זה מציג אך ורק תנועה מרשתות חברתיות, אך על מנת שהוא יציג נתונים רלוונטיים, יש להגדיר בעבורו יעדים (ראו בהמשך), אחרת הוא יציג פשוט את מספר הכניסות שהגיעו מרשתות חברתיות בצורה נוחה יותר מאשר דרך מדד ההפניות.

קהל

זהו למעשה מדד המתייחס אל מאפיינים דמוגרפים וטכנולוגים שונים של הגולשים עצמם וזהו מסך ברירת המחדל של Analytics המראה את מספר המבקרים הכולל בכל יום. המדדים הבאים נמצאים ישירות בתוך מסך הבית ואין צורך לחפש אותם בתוך התפריטים :
דמוגרפיה – מדד זה כולל את המיקום והשפה של הגולשים (השפה המוגדרת בתוך מערכת ההפעלה). המיקום עצמו מורכב מרמת המדינה ורמת האזור בתוך המדינה. עם זאת, בתוך ישראל קשה לעיתים לדעת מהו המיקום המדויק של המשתמש בגלל העובדה שמרבית ספקיות האינטרנט נמצאות באזור המרכז.
משך ביקור ממוצע – מהו משך הזמן הממוצע בו שהה המבקר באתר. זהו מדד טוב לרמת העניין שהמשתמש מוצא באתר.
שיעור יציאה מדף הכניסה - איזה אחוז מן הגולשים הגיעו אל האתר וישר יצאו ממנו. מדד זה יכול להיות לעיתים מתעתע מכיוון שייתכן שהמשתמש מצא בדיוק את מה שחיפש, אבל ייתכן גם שלא, ולכן יצא חזרה לגוגל כדי לחפש אתר אחר.
מספר הדפים בהם ביקר הגולש - מדד זה מציין את מספר העמודים הממוצע בהם ביקר הגולש. כלומר, משתמש שלא יצא מיד מן האתר, ביקר לפחות בשני עמודים. אם האתר בנוי בצורה טובה ומושכת, סביר להניח שהגולשים יירצו להמשיך אל עמודים נוספים מעבר לעמוד הכניסה.
מבקרים חוזרים מול מבקרים חדשים – מדד זה מציין את אחוז המבקרים שביקרו באתר בפעם הראשונה לעומת מספר המבקרים שביקרו באתר מספר פעמיים. למעשה, מדד זה מציין את מידת הנאמנות של המבקרים, אך חשוב שיהיה איזון בין שני סוגי המבקרים, אחרת בעל העסק לא יקבל פניות מלקוחות חדשים...
מערכת - מדד זה מציג את סוג הדפדפן ומערכת ההפעלה של המשתמש, כמו גם את ספק השירות שלו. בעבר הייתה למדד זה חשיבות גדולה כאשר דפדפנים מיושנים הציגו אתרים בצורה לא טובה, אך כיום מרבית הגולשים עוברים לדפדפנים מודרניים יותר.
נייד – למרות שמדד זה מופיע גם בתוך מסך הבית, רצוי לבחור אותו מתפריט "קהל" ואז לבחור בתת תפריט "סקירה כללית" מכיוון שאז ניתן לראות את מספר הגולשים שגולשים מהתקנים ניידים לעומת מספר הגולשים שגולשים מהתקנים רגילים. בתת התפריט "מכשירים" ניתן לראות את מערכות ההפעלה הניידות, כאשר רוב הגולשים כיום משתמשים במכשירי אנדרואיד או iOS ורצוי לדאוג לכך שהאתר ייראה בצורה תקינה בהן.

תוכן אתר

תוכן אתר עוזר לבעל האתר לנתח את הדפים הפופולאריים ביותר באתר מבחינת מספר אספקטים :
כל הדפים – זוהי רשימה של מספר הצפיות בדפים השונים באתר לפי סדר יורד. חשוב לשים לב להצגות דף מול הצגות דף ייחודיות : בעוד הצגות דף רגילות יכולות לנבוע מגולשים שגלשו כמה פעמיים באותו הדף, צפיות ייחודיות הן צפיות של גולשים שונים אחד מן השני.
ישנו גם מדד דומה למדד זה בשם "Analytics לדפי אתר". זהו מדד שלמעשה מציג בצורה גרפית את אחוז הכניסות לכל קישור באתר מכל דף. (לדוגמה, כמה אנשים נכנסו לכל קישור שנמצא בדף הבית).
דפי נחיתה – אלו דפים באתר הם הדפים אליהם הגיעו הגולשים לראשונה. מדד זה יכול לעזור כאשר שואלים את השאלה האם הגולשים מגיעים לדף הנכון. לדוגמה, יכול להיות שהאתר לא מקודם מספיק על מילות המפתח העיקריות, ולכן הגולשים מגיעים לדפים משניים.
דפי יציאה – אלו הדפים מהם אנשים עזבו את האתר. מדד זה יכול לעזור במציאת דפים שאינם אטרקטיביים דפים או לחילופין, דפים שמהווים "דרך ללא מוצא". לעיתים מדובר בדבר טוב (טופס יצירת קשר) ולעיתים מדובר בדבר רע (דף שנראה לא טוב ולכן גורם לגולש לעזוב את האתר).
Adsense – בעלי אתרים שמציגים פרסומות Adsense באתר שלהם, יכולים להשתמש בתפריט זה על מנת לצפות ברווחים שצברו הישר מתוך Analytics מבלי צורך לעבור דרך הממשק הרגיל של Adsense.

המרות

תת התפריט "יעדים" ו – "מסחר אלקטרוני" מאפשרים להגדיר עמודים מסוימים או מוצרים שנמכרים באתר כיעדים ולעקוב אחרי ביצועי המכירות שלהם. כמו כן, אפשר לראות את המסלול דרכו הגולשים הגיעו אל היעד.

אירועים של Analytics בתבונה

זהו מדד מיוחד שלמעשה מתריע בפני בעל האתר על שינויים בעלי חשיבות באופן אוטומטי, לדוגמה, אם אחוז הנטישה עלה פתאום בצורה משמעותית או שמספר הצפיות בדף מסוים קפץ באחוז ניכר. האירועים האלו יכולים להיות יומיים, שבועיים או חודשיים.
עדיין אין לכם גוגל אנליטיקס באתר - פנו אלינו ונתקין לכם - השירות לא כולל תשלום..!